Installasjon (acyver)
Format: 30 x 60
Priser:
Per bilde: 6 200.-
Samlet (12 bilder): 64 000.-
(Tekst fra utstillingsåpning oktober 2012)
I forbindelse med det forestående presidentvalget i USA, presenterer billedkunstneren Morten Stenseng Gulbrandsen en retrospektiv og fortsatt aktuell kunstutstilling om amerikansk valgkamp. Helt fra den legendariske duellen mellom John F. Kennedy og Richard Nixon i 1960 og frem til gjenvalget av George W. Bush i 2004, viser utstillingen i Galleri Q88 (Qulthus) fotoklipp fra politisk tv-reklame montert i tolv små byggverk på 40 x 80 cm.
Installasjonen, som ble første gang utstilt foran det amerikanske presidentvalget i 2004, bruker blank akyver, treplater, farget isopor og lakkerte 45-plater som materiale, i tillegg til olje og akryl. Hver av de tolv bildene forteller sin egen historie – som den omstridte tv-reklamen fra Bush-kampanjen mot demokratenes kandidat Michael Dukakis i 1988, og RAT-referansen fra valgkampen mellom George W. Bush og Al Gore i 2000.
Hvert bilde er pakket i fargesterke abstrakte landskaper, og presenteres i en stor flate. Med akyver som overbygg og 45-platen som sirkulært utstikk, gir installasjonen assosiasjoner til arkitektur og gamle amerikanske bensinstasjoner.
– Hvert bilde bruker referanser til amerikansk oljeindustri som en dekorativ og nostalgisk komponent i denne teksturen. Disse komponentene kan også tolkes som en referanse til det evige storindustrielle bakspill i amerikansk valgkamp. Gjennom klippene av politisk tv-reklame og påmonterte miniatyrforsider av Time Magazine, konstaterer også utstillingen den betydelige utviklingen i mediemakt i amerikanske presidentvalg fra 1960 til 2004, sier Morten Stenseng Gulbrandsen.
Se tv-innslaget før første utstillingsåpning november 2004.